Pages

Sunday, June 24, 2012

sampah kata-kata bicara bodoh.


dalam acara kedua aku kunjung ke galeria annexe. aku suka buku-buku fakta. takpun falsafah sampah pada empunya pimikiran senja nusantara. kotak biasa. tak istimewa.

aku dipelawa hammad, kawan aku. karib atau tak, itu atas hammad. aku terima macam mana dia nak. bunyi macam paranormal sedikit eh? tak, itu bukan maksud aku. hammad ni pelik. dia mesra pengguna, tapi lagak sombong bila angkara lama-lama dibicara semula.

"deep man, that's deep, really deep"

dia suka cakap macamtu kalau aku mula buka cerita. liberal kata dia. aku tak pedulik mana. aku masuk ruang gelap, medan diskusi ilmuwan dunia.

dia cakap pasal teori asal usul manusia. aku catit ni saja:

i. broomenbarkii.robert knoxiii. pritchardiv. james Cowles
v. Porto- Malays
vi. mitochondrio-eves


ya, hammad mungkin boleh cerita apa maksud diesebalik bunyik konsonan causasian  ni. aku tak tahu aku eja betul ke tak. aku tulis tak tengok apa. sumber cahaya paling dekat 3 meter jauh sebelah kiri. mat saleh ada dalam tu, aku jenguk2 manja dalam alis mata tak berkaca -mata.

aku pasti ramai tak tahu aku pakai kaca mata sebab aku sengaja nak nampak kabur. ya, kaca mata aku buat aku jadi separa buta. mata aku elok sahaja cornea dan retina  dia. aku saja pakai. nak lihat perspektif dari cara orang buta.

tak kelakar. aku tahu. aku ketawa kuat. tapi bicara terus. aku tak sembunyi. tapi aku gagap bila bicara pertama bermula. lama-lama, aku takkan diam. aku tidur terus.
pinjam lighter pakcik? cuit hammad.

carik matahari @ arah kiblat?



1 comment:

  1. hyep!

    blogdrifter's visiting your blog..

    salam perkenalan..
    I'm from ::Arkitek Hati::

    ReplyDelete